Holi phagwa! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karen Weerd - WaarBenJij.nu Holi phagwa! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karen Weerd - WaarBenJij.nu

Holi phagwa!

Blijf op de hoogte en volg Karen

07 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Vandaag precies een maand in Su, time flies! Er is veel gebeurd sinds mijn laatste verslag.. Zo ben ik afgelopen weekend weer op trip geweest, deze keer gingen we wel om dolfijnen en daarnaast kaaimannen te spotten. De dolfijnen waren prachtig en lieten zich vaak zien, maar moeilijk vastleggen op hun mooiste momenten. Maar ja, het gaat natuurlijk voornamelijk om de ervaring. Na de dolfijnen bezochten we de Rust en Werk plantage (wat door sommigen waaronder ikzelf eerst werd verstaan als Lust en Werk plantage, je kunt je voorstellen dat wij er aanvankelijk een heel ander beeld bij hadden). Heerlijk om even de drukte van de stad niet te voelen en gewoon rust en vrijheid te ervaren. Even verderop aten we roti (mjam!), klaargemaakt door de moeder van degene die de tour organiseerde. Hierna was het tijd om op een smalle korjaal door de binnenwateren te varen, op zoek naar kaaimannen. In het pikdonker welteverstaan. Zo mooi hoe de maan je dan ineens toch nog best wel licht geeft, en de sterrenhemel was adembenemend mooi. Kaaimannen werden gevangen en daar gingen we “heldhaftig” mee op de foto.. dat heb ik gedaan maar had van mij niet gehoeven. Al met al was het weer een hele fijne trip waarbij ik letterlijk tranen gelachen heb.

Na de trip gingen we voor het eerst uit. Nou zal ik je vertellen dat er andere feestjes waren die dag dus dat het niet de beste uitgaansavond was van de beste club (Zsa Zsa Zsu) waar wij waren. Maar wat hebben we onze ogen uitgekeken! Om te beginnen, 1.00 aankomen is veeeeeel te vroeg, het uitgaansleven komt pas om 2.00 op gang. Daarnaast staan mannen als een soort kring om de dansvloer heen, te leunen met een drankje in hun hand. Dat is het enige wat ze de hele avond doen. Hoe hard ze overdag naar vrouwen schreeuwen, roepen, smakken, toeteren, ‘s avonds worden ze verlegen/stoïcijns/arrogant (?), op een enkeling nagelaten hoor. Die dan vervolgens mijn collega-stagiaire niet met rust wil laten en geen “nee” accepteert. Verder worden er door Surinaamse vrouwen en mannen die met elkaar dansen bewegingen gemaakt die volgens mij alleen achter gesloten deuren thuishoren.. De hoeveelheid alcohol die je krijgt in een mixdrankje wordt precies afgemeten, maar.. is wel goedkoper dan een colaatje in Nederland.

Ik ben afgelopen week ook in 2 van de 4 andere ziekenhuizen in Paramaribo geweest. Afgelopen maandag liep ik mee met een neuroloog in het academisch ziekenhuis (AZP). Dit was echt een cultuurshock.. Mensen lagen er gewoon met 20+ op een zaaltje, omdat er ruimtegebrek was op de afdelingen. Ook lag er een neurologische patiënt weg te kwijnen op een kamertje van 2 bij 2, eigenlijk bedoeld als verloskunde kamer, en lag er zelfs een patiënt op de gang op een brancard met op zijn schoot zowel een volle katheterzak als een infuuszak. De afdelingen waren ook erbarmelijk, het schijnt dat in 2020 wel een nieuw gebouw hiervoor in gebruik zal worden genomen. Het tweede ziekenhuis was het ‘s Lands hospitaal, wat ik niet heel uitvoerig heb gezien maar volgens mij ongeveer in dezelfde staat verkeerde. De overige twee ziekenhuizen wil ik ook nog graag eens van binnen zien, gelukkig doet een internist die aan ons verbonden is gastroscopieën in het Sint Vincentius ziekenhuis, wat er van de buitenkant wel prachtig uit ziet.

Afgelopen maandag was mijn eerste salsales en gisteren de tweede, beide keren anderhalf uur dus nog best intensief. We hebben de basispasjes geleerd en het gaat best goed, maar belangrijker is dat ik een erg leuke, humoristische leraar heb. Voordat je denkt dat ik met hartjes in m’n ogen en kwijl uit m’n mond twee ker per week naar de les ga, think again. Stel je een Surinaamse Steven Seagal voor die uit vorm is (zeg maar zo’n 30kg uit vorm), met het gedrag van Judeska, en je komt redelijk in de buurt. Maar het is gewoon anderhalf uur lachen en even wat anders aan je hoofd, wat heerlijk is! Verder ben ik een paar dagen geleden verhuisd en woon ik nu op de Hofstede Crulllaan (nr 47, postcode wordt niet aan gedaan hier. Post is altijd welkom :-) !!). Dit ligt in één van de oudste wijken van Paramaribo. Heel fijn om huisgenoten te hebben en echt weg te kunnen gaan van je werk, minder fijn dat dit luxepaardje het ineens zonder airco, ramen met glas erin en warm water moet stellen. Maar onder een klamboe slapen en na een lange warme dag onder een koude douche stappen heeft ook wel wat hoor!

En toen was het gisteren holi phagwa, de derde nationale feestdag sinds mijn komst in Suriname. Wat een feestje, beste. festival. ooit! Misschien wel beste feestje ooit.. En ja ik weet, in Nederland zijn er ook van die “elkaar onder gooien met poeder” gelegenheden zoals the color run, en ik hoop dat ik nu niemand beledig als ik zeg dat dat niets is bij wat ik gisteren heb meegemaakt, maar als ik je wel heb beledigd nodig ik je uit om een keer phagwa te vieren in Suriname/een ander land met Hindoestanen. Wauw wat heb ik me vaak intens gelukkig gevoeld. Als een klein kind letterlijk en figuurlijk zo blij, elkaar onder gooien met kleurenpoeder, heerlijke muziek en deels heerlijk weer maar dansen in de regen bij zo’n 28 graden had ook wel wat, en wat een heerlijke sfeer.. Zo anders dan in NL waar iedereen z’n eigen vierkante centimeter bewaakt. Hier is het echt een feest van iedereen, of je nu bakra of Hindoestaan of Creool of Javaan of wat dan ook bent. Na een toespraakje van de president, heerlijke sessies van dj’s waaronder chuckie en het volkslied verlieten we om 00.00 na 8 uur feesten het onafhankelijkheidsplein. Onderweg naar huis werden we aangeklampt door een auto vol jongens en meisjes niet ouder dan 19-20 jaar, waarbij de meisjes heel graag onze nummers wilden hebben.. Weer eens wat anders. Na een half uur lang schrobben onder de douche was ik eindelijk tevreden genoeg om in bed te kruipen, ik moest namelijk vandaag gewoon weer aan de bak. Super brak maar continu een heerlijk gevoel wanneer ik aan gisteren dacht.. :-)

  • 09 Maart 2015 - 21:57

    Paulien:

    Karin wat ontzettend leuk om je verslagen te lezen. Je bent niet alleen goed in je werk je kan ook nog leuk schrijven!
    En ik lees dat je salsa lessen hebt, goh wie weet kom ik je nog een keer ergens op een salsa feest tegen in Nederland. Ik dans ook al weer jaren, 18 jaar om precies te zijn. Het is zo heerlijk om te doen en je komt allerlei mensen tegen; dik dun lang klein zwart bruin blank enz. Het maakt ook niet uit waar je danst wij dansen ook vaak op onze vakantie bestemmingen en daar kan je altijd met iedereen dansen! Super leuk. Nou ja misschien heb jij het wel gehad als je weer terug bent in Nederland, en is het echt een activiteit die gekoppeld is aan dit avontuur. Nou ja en anders wil ik je wel tippen of evt meegaan naar een salsa feest als je dit wilt.

    Ik zal je blijven volgen via je verslagen, dit is veel te leuk en wil ik niet missen.

    Groeten van Paulien, brijder activiteiten begeleidster.
    Veel plezier.

  • 10 Maart 2015 - 22:02

    Hanja:

    Wat 'n onwijs leuk verhaal weer Kato! Heb er erg van genoten!
    Wist niet dat je nog een trip ging maken naar de kaaimannen toe,lijkt me ook prachtig om dat mee te maken..wel eng.
    Het is dus maar goed dat je niet in die andere ziekenhuizen werkt,maar hoe jij het beschreef,zo maakte ik 't ook wel mee in Oostenrijk. Dat ze op de gang lagen en een oude man had een bloedinfuus in zijn voet,en die had hem eruit getrapt...verpleegkundige: "ach hij heeft hem gehad"terwijl die hele bloedzak in bed was gelopen! Ja,dan is het Nederland nog niet zo slecht als je daar in een ziekenhuis ligt!
    De salsa-lessen zijn dus zeker een succes,je hebt het wel met die man getroffen,die je 1.5 uur laat lachen.
    Nog goed 4 weken en dan zien we je weer,heb er erg veel zin in!
    Geniet zo veel mogelijk,heel veel liefs mam

  • 23 Maart 2015 - 09:33

    Rellie:

    Lieve Karen,
    Ik zit met een big smile te lezen en door je fijne getailleerde manier van schrijven zie en voel ik alles mee.
    Steven Segal...30kg uit vorm hahahahahah met Judeska gedrag hahahha GEWELDIG!
    Heftig wat je verteld over de ziekenhuizen...ik had wel een vermoeden dat het niet zo "goed"" geregeld was als hier in NL maar dit is wel heavy shit...zielig ook.
    Als je terug bent doen wij een salsa feestje;)...ik kan iig de basis...kan jij mij de extra lady styling moves leren:)
    Ben je nou na Phagwa geregeld door een paar meiden? hoe is dat verhaal afgelopen?...waar blijft dat sappig verhaal hahhahha
    Work hard, party harder is het nieuwe motto:D

    ps wat die muggen betreft; als je in de middag dutje doet ook met klamboe slapen;)..die chikunguya prikt vooral in de middag. Mocht je toch geprikt worden bel mij;) ik heb een osso dresi: huismiddeltje wat goed helpt;)

    Ik ben benieuwd naar he heldhaftige kaaiman foto's.

    Heel veel plezier in switi sranan, odi odi mi gudu:D

  • 07 April 2015 - 17:32

    Marjo Van Minnen:

    Hahaha, veel lol heb je daar. Kijk maar uit dat je geen opname behoeft in de Brijder als je terugkomt.
    En ja salsa dansen is heerlijk, je kunt je hier aansluiten bij Sizzling Salsa
    Karen geniet er lekker van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karen

Mijn avonturen tijdens het uitkomen van een langgekoesterde droom; een half jaar wonen en werken in Suriname! Daarna nog een maand reizen met mijn lieve vriendinnetje :)

Actief sinds 08 Feb. 2015
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 8000

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 30 November -0001

Switi Sranan

Landen bezocht: