Faja lobi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karen Weerd - WaarBenJij.nu Faja lobi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karen Weerd - WaarBenJij.nu

Faja lobi

Blijf op de hoogte en volg Karen

24 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

Faja lobi betekent "vurige liefde" en is ook de nationale bloem, zeg maar de tulp van Suriname. Ik heb heerlijke weken achter de rug, vandaar dat ik even niets liet horen. Allereerst kwamen mijn ouders op bezoek, en heb ik met hen faja lobi gekregen voor Suriname. Het was een erg fijn weerzien op vliegveld Zanderij en op de terugweg werd ons door taxi-chauffeur dikke bryan (zo noemt hij zichzelf, voor je denkt dat ik mensen uitscheld) haarfijn uitgelegd wat voor goede man president Bouterse wel niet is.

Aangekomen in Paramaribo spraken we na snel opfrissen af in het centrum, waar we het einde van de wandelmars (Surinaamse avondvierdaagse met veel pracht en praal) nog net konden zien. De volgende dag stond er een rondleiding door Paramaribo door mij verzorgd op de planning. Wat meteen opviel is dat ik toch al best wel aan de hitte gewend ben, aangezien mijn moeder graag in de schaduw wilde lopen en staan :) ook hadden we wat trips geboekt; warappakreek, speedboatsafari en blanche marie/avanavero (het binnenland in). De eerste 2 dagen vonden voornamelijk op het water plaats, waar we mooie natuur zagen en ook wat gave dingen hebben gedaan, zoals op de boot Goslar staan, die tot zinken is gebracht door de Duitsers zelf, maar nooit is opgeruimd door hen. De typische Surinaamse bijpassende mentaliteit is dan; "wij gaan dat zelf niet opruimen want zij hebben het daar gezet", maar inmiddels is het schip wel vastgezet en een karakteristieke eyecatcher in de Suriname rivier. Het is eigenlijk niet de bedoeling dat er op gestaan wordt omdat dit niet geheel veilig wordt geacht maar dit deden wij dus wel, een aparte ervaring! Ook bleek zelfs dit schip ingezet te worden in de verkiezingsstrijd want er waren ndp (de partij van bouterse) vlaggen en geschriften. Deze dag eindigde helaas iets minder leuk want de motor van de speedboat liep vast in iets onder water, wat de bestuurder niet aan zag komen, waardoor de boot natuurlijk in 1 klap stil stond.. En wij niet. Gevolg; voor mij een klap tegen de voorkant van de (metalen) sloep, waardoor een grote bloeduitstorting volgde en ik weken last heb gehad.

Blanche Marie en avanavero was voor ons alledrie de eerste ervaring met het binnenland. De weg ernaar toe was erg afzien, een hobbelige dirtroad 9 uur lang in een niet te comfortabel busje. Het uitzicht toen we er aankwamen was echter prachtig en maakte veel goed. We sliepen in een niet erg luxueus huisje, wat m'n ouders wel eens beter hadden getroffen zullen we maar zeggen ;) de volgende dag stond een wandeling naar de blanche Marie watervallen op het programma, welke echt prachtig bleken te zijn.. Helaas bleek het waterniveau door de regenval te hoog te zijn om de massages door de watervallen mee te kunnen maken, maar we hebben er toch even een verfrissende duik kunnen nemen. Na terugkomst vertrokken we naar de volgende plek; avanavero. Dit bleek een heel erg mooi eiland te zijn met daarop prachtige hutten, stukken beter onderhouden dan de vorige slaapplek. Nadat we onszelf geïnstalleerd hadden zouden we net ergens gaan zwemmen en een stuk lopen door het "bos", zoals de jungle door Surinamers zelf wordt genoemd, toen het begon te regenen... Onophoudelijk, zo'n 6 uur lang. Maar ja, je kunt niet alleen de lusten van een regenwoud hebben, ook de lasten.. Toen het droog werd gingen we op nachttrip met de korjaal, op zoek naar kaaimannen, slangen en andere beesten. De beesten zelf bleken ook iets te enthousiast want er zijn bepaalde springvissen die zo de boot in sprongen, en later voelde ik iets op m'n rug slaan, bleek er zo'n vis tegen me aan gesprongen te zijn! Verder spotten we nog kaaimannen en vogels, waardoor het een enerverend triple was. De volgende ochtend hebben we nog die jungle tocht gemaakt en zijn we toch nog in de stroomversnelling gaan zwemmen, waardoor we gelukkig niks hebben gemist door de regen! De terugweg was minstens even erg als de heenweg, maar door de mooie ervaringen waren we het achteraf gelukkig snel vergeten.

De rest van de tijd met m'n ouders vloog voorbij waarbij we voornamelijk lekker samen aten en nog wat kleine uitstapjes maakten zoals naar fort nieuw Amsterdam. De laatste dagen voor het vertrek zijn we echter nog naar galibi geweest, een strandje helemaal in het oosten van Suriname waar veel schildpadden hun eieren leggen en ook een prachtige natuur is. Ook gingen we enkele uren de grens over naar Frans Guyana. Er is direct een andere sfeer en andere architectuur, en dat op nog geen 20 min van Surinaams grondgebied. De dag nadat we terugkwamen van galibi vertrokken mijn ouders weer, die dag moest ik gewoon werken dus namen we afscheid de avond van tevoren. Nu zijn zij alweer ruim 3 weken in NL, de tijd gaat zo snel!

Het "gewone" leventje heb ik nu weer opgepakt, met werken en salsa les en leuke avondjes met nieuwe vrienden, collega's enz. Ik heb andere woonruimte gevonden omdat ik in mijn huidige huis van kamer zou moeten wisselen, en ik heel eerlijk na 3 maanden snak naar een warme douche en airco (oké dit klinkt misschien tegenstrijdig maar is uiteindelijk heel logisch, kom hier naartoe, dan leg ik het je uit ). Per 3 juni zal ik een appartementje betrekken met een eigen woon- en slaapkamer en keukentje en bovenbeschreven gemakken.. Dus mijn volgende verslag typ ik vanuit mijn nieuwe optrekje! Ook ben ik lid geworden van country club Torarica (een luxe hotel) zodat ik daar onbeperkt kan sporten en zonnen :-) Als de regentijd tenminste eens ophoudt.. Verder zal er morgen gestemd worden, wat het land zoals bovenbeschreven flink bezig houdt. Ook ik zing bijna de propagandistische liedjes zoals "we gaan voor nog 5" mee. Er schijnt sinds vannacht officieel geen alcohol verkocht te mogen worden om de verkiezingen "rustig te laten verlopen". Dus, dronken achter het stuur zitten geen probleem, maar dronken stemmen is echt not done?! De algemene publieke opinie is dat Bouterse veel goede heeft gebracht en daarom hoor ik veel geluiden over die "nog 5". Toch hoor ik ook veel mensen erover dat ze niet gaan stemmen. We zullen zien!

  • 24 Mei 2015 - 23:49

    Maartje:

    Heyy Karen! Wat fijn dat je nog steeds zo geniet en dat je ouders langs kwamen!! In welke wijk staat trouwens jouw nieuwe appartement? Xx

  • 25 Mei 2015 - 00:42

    Karen:

    Hi Maartje! Ja het is hier nog steeds heerlijk en de tijd gaat zo snel.. Ik ga naar de mahonylaan verhuizen, je moet anders maar even opzoeken, het is beetje tussen noord en centrum in, wel iets meer richting noord dan waar ik nu woon. Maar nog wel op kwartiertje loopafstand van de stad! En hoe is het bij jullie in Adam?

  • 25 Mei 2015 - 22:46

    Wendy Van Nimwegen :

    Hey karen! Wat klonk jullie vakantie onwijs leuk! Nu dus weer gewoon aan het werk... Hoe gaat het werken hhw daar af? Leuk om zo je ervaringen te lezen. Geniet van je nieuwe stulpje! Xx

  • 26 Mei 2015 - 23:16

    Karen:

    Hey wen! Ja vakantie met mijn ouders was heerlijk.. En nu idd alweer een tijdje aan het werk. Werken is erg anders dan in NL maar ben er inmiddels wel aan gewend, gaat allemaal stukje trager en gezondheidszorg is vaak een beetje krom. Thank you! En hoe gaat het daar? Ga je in sept beginnen?

  • 27 Mei 2015 - 13:15

    Gerard:

    Hi Karen, Het leest toch anders nu we er deel van waren en er zijn geweest. We wisten niet wat we er van moesten verwachten, maar hebben een hele leuke vakantie gehad ondanks de regen af en toe. Wanneer je nu iets schrijft, weet ik ook hoe het er uit ziet en dat is wel leuk. Veel plezier en succes met 'verhuizen' (gaat waarschijnlijk sneller dan eerder dit jaar ;-) ). xxx

  • 28 Mei 2015 - 23:19

    Hanja:

    Hoi Kato! Wat 'n leuk stukje heb je weer geschreven,kan me er helemaal in vinden! Je schrijft 't allemaal in mooie woorden op..'n niet erg luxueus huis..nou..slechter kon volgens mij niet!
    Maar wat een prachtig land is Suriname! Als jij er niet gewerkt had,hadden wij daar nooit heen gegaan voor een vakantie,maar dan had ik erg veel moois gemist!
    Wat 'n natuur overal en wat jammer dat de Surinamers het niet meer bij kunnen/willen houden!
    Paramaribo is ook een onwijs interessante stad,veel mooie huizen,naast bouwvallen en ook dat alle winkel(tjes) door de chinezen worden gerund! Hoe de taxi chauffeurs en andere bestuurders rijden..zat af en toe met de ogen dicht en wachtte op de knal,wat gelukkig niet kwam!
    En bijna iedereen die we spraken,was vol lof over Bouterse! Je mocht niets zeggen over wat hij heeft gedaan in het verleden met de decembermoorden! Het enige wat de Surinamers interesseert is wat hij heeft gedaan voor het volk..wat wegen aangelegd(bijna te krap om 2 auto's te laten passeren) en 1 brug over de Surinamer rivier laten bouwen! En we weten nu dat hij toch gewonnen heeft!
    Ik hoop dat je 't onwijs lekker hebt in je nieuwe stulpje over 1 week en dat je kan genieten van je airco(snap niet dat je tegen die hitte kon 's nachts als we ergens waren) en je heerlijke warme douche!
    Ik heb het onwijs naar mijn zin gehad,terwijl het voor mij(eet geen vis/kip/rijst) soms afzien was!Heel veel liefs en dikke XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karen

Mijn avonturen tijdens het uitkomen van een langgekoesterde droom; een half jaar wonen en werken in Suriname! Daarna nog een maand reizen met mijn lieve vriendinnetje :)

Actief sinds 08 Feb. 2015
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 7989

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 30 November -0001

Switi Sranan

Landen bezocht: