Even hoor - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karen Weerd - WaarBenJij.nu Even hoor - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karen Weerd - WaarBenJij.nu

Even hoor

Blijf op de hoogte en volg Karen

02 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Wow, time flies! Allereerst, bedankt voor de lieve reacties op mijn blog, leuk dat jullie zo enthousiast met me meeleven aan de andere kant van de wereld! Het is bij jullie inmiddels ook zomertijd geworden, hier is het altijd zomertijd dus dat houdt in dat het nu 5 uur vroeger hier is dan bij jullie.. Maakt het helaas iets lastiger om te skypen voor mij op niet vrije dagen.

Maar ik heb even niets laten horen, doordat het zo druk was met werken, feesten en leuke dingen doen dat ik er gewoon niet aan toe ben gekomen. Het bevalt hier nog steeds prima en ik ben blij dat ik voorlopig nog er even niet aan hoef te denken dat ik weer terug moet naar NL.. wel word ik daar regelmatig mee geconfronteerd doordat mensen in m'n omgeving afscheid nemen, en dat is soms echt wel even jammer, zoals de Belgische huisgenootjes die weggingen afgelopen vrijdag en m'n andere huisgenootje die ook binnenkort afscheid zal nemen.. Gelukkig hebben we veel mooie herinneringen en gaan we zeker eens een reünie houden :)

Ik begin steeds meer in te burgeren in het Surinaamse leven heb ik het idee. Tuurlijk, ik blijf die bakra die helaas nog maar een paar woorden Sranan kan, maar de wijze waarop dingen gaan (10 tandjes trager dan in NL) kan ik nu redelijk goed verdragen ;-). Daarnaast is het buitenleven heerlijk, ik kijk amper tot geen tv en het meeste (slechte) nieuws bereikt mij niet. Dat laatste kan misschien wat gek en onnozel overkomen, maar wat heb ik er nou werkelijk aan om te weten hoe slecht het wel niet gaat met de medemens, terwijl ik daar zelf niets aan kan veranderen? Hier in Suriname krijg ik trouwens wel eens een krant onder ogen, daar staat elke dag zo ongeveer hetzelfde in: een foto van een ongeluk wat ergens is gebeurd en dat het financieel zo slecht gaat met alle ziekenhuizen.. Ook is het heerlijk om geen idee te hebben van wat je allemaal gaat doen na vandaag. Agenda's hoef je hier niet mee aan te komen, als je met iemand wil afspreken is het niet; ik heb over 3 weken misschien wel een gaatje voor je..

Ook merken wij bakra's soms Surinaamse uitdrukkingen en stopwoordjes over te nemen. De leukste is toch wel "even hoor". Dit wordt te pas en te onpas gebruikt, wanneer je even moet wachten, of als iemand ergens bij of achterlangs moet :) Daarnaast heb je nog "houd even aan" (blijf even aan de lijn; dit verstond ik in het begin echt niet) en tijdens mijn werk vraag ik of iemand wel is "afgegaan" (ontlasting heeft gehad). Over het Surinaamse "toch" heb ik het al eens gehad en ook "noh" zetten ze vaak achter hun zinnen. Trouwens, hoe traag een Surinamer af en toe kan zijn in zijn doen en laten, hoe erg hij dit compenseert met het tempo van zijn spraak. Er wordt zo snel gesproken dat ik soms tot vermoeiens toe vraag wat er nou gezegd wordt. Op een feestje met harde muziek knik en lach ik soms maar en hoop dat er geen vraag werd gesteld. Met de Belgen hadden we ook af en toe leuke verschillen in de taal, zo had ik een mooie kleedje (jurkje) gekocht en benoemen zij gezakt zijn voor een examen gebuisd! Leuk om die verschillen in de Nederlandse taal te bemerken.

Feestjes hebben we overigens genoeg gehad de afgelopen weken. We hebben nog wat clubs bezocht en ik heb mijn eerste "partybus feestjes" meegemaakt. Een partybus is een open bus die met harde muziek door de stad rijdt.. en we ons tegelijkertijd de borgoe (Surinaamse rum) goed laten smaken :) Echt heel erg leuk om mee te maken, de stemming zit er meteen goed in dan! Verder hebben we een kookcursus gevolgd en zou roti (inclusief de platen!!) en saoto soep maken nu een eitje (hehe) moeten zijn voor mij. Wie het aandurft mag in oktober komen aanschuiven! Ook ben ik inmiddels geslaagd (nee niet gebuisd dus) voor salsa level 1, waardoor ik door mag stromen naar level 2. Het is heerlijk om salsa te dansen en van de ene draai in de andere te gaan.. Dus ik ga nog wel even door ermee :) Ook heb ik nu echte salsa schoentjes besteld waarmee ik hopelijk straks helemaal heerlijk kan dansen!

Kortom, alles gaat goed hier en ik geniet met volle teugen! Afgelopen weekend heb ik voor het eerst in mijn (eigen!) hangmat geslapen en het beviel prima, ik werd wakker met een prachtige zonsopgang en was weer even zielsgelukkig. Dit moment hield heerlijk aan toen we gingen ziplinen (aan een kabelbaan door de jungle en over de Suriname rivier). Oh ja nog wel een "grappig verhaal" om mee af te sluiten: er was eens een Nederlandse vrouw in Suriname. Om zich makkelijk van haar huis naar haar werk en omgekeerd voort te bewegen kocht zij een fiets. Deze fiets liet 2 weken op zich wachten, maar daarna genoot ze van de vrijheid die ze met haar tweewieler had. Helaas gooide een stukje glas op de weg roet in het eten waardoor een lekke band volgde. Ze liet zich niet ontmoedigen en bracht de fiets naar de fietsenmaker. Na anderhalve week had ze nog niets gehoord dus belde ze maar even om te kijken hoe het ermee stond. Haar fiets bleek gestolen te zijn bij de fietsenmaker, ondanks een beveiliger :|
Nu heb ik een leenfiets tot ze me een andere gaan geven, daar wacht ik echter ook al anderhalve week op.. Grrr
Volgende week komen mijn paps en mams al en kan niet wachten om ze mooie dingen te laten zien en mooie nieuwe dingen met ze te ontdekken. Tot snel!

  • 02 April 2015 - 15:10

    Maartje:

    Wat heerlijk dat je zo aan het genieten bent!! Vooral zo door blijven gaan!
    In mijn tijd werd er naast he bakra constant Beatrix en Maxima geroepen. Is dat nu alleen Maxima? Beatrix is zo oud haha!

  • 02 April 2015 - 15:10

    Maartje:

    Wat heerlijk dat je zo aan het genieten bent!! Vooral zo door blijven gaan!
    In mijn tijd werd er naast he bakra constant Beatrix en Maxima geroepen. Is dat nu alleen Maxima? Beatrix is zo oud haha!

  • 03 April 2015 - 03:58

    Karen:

    Haha nee Maartje wordt nu allebei niet meer gezegd, althans ik heb het nog niet meegemaakt! Maar wie weet op Koningsdag wel ;)

  • 03 April 2015 - 11:51

    Annejose:

    heeeel leuk om je verdere avontuur te volgen. De fiets gestolen bij de fietsenmaker... Ohhh jeej!

    Genietse!

  • 06 April 2015 - 21:52

    Hanja:

    Wat 'n prachtverhaal weer Kato! Nog een paar dagen en dan zien we elkaar weer!
    Kan niet wachten om veel van Paramaribo en Suriname te zien!
    Tot zaterdag!!

  • 07 April 2015 - 17:25

    Marjo Van Minnen:

    Wat leuk om je op deze manier te volgen, heerlijk te lezen dat je er zo van geniet. Een gezellige tijd met je ouders en ik kom zeker een keer roti eten in je 'nieuwe' huis in Alkmaar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karen

Mijn avonturen tijdens het uitkomen van een langgekoesterde droom; een half jaar wonen en werken in Suriname! Daarna nog een maand reizen met mijn lieve vriendinnetje :)

Actief sinds 08 Feb. 2015
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 7974

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 30 November -0001

Switi Sranan

Landen bezocht: